این بازی شاد تولد محدودیت نفرات ندارد و هرچه تعداد بیشتر باشد، لذتبخشتر است. حداقل ۷ نفر برای انجام این بازی لازم است. برای انجام این بازی شاد تولد ابتدا بازیکنان، دور هم جمع میشوند و از میان خود یکی را به عنوان گرگ و یکی را به عنوان گوسفند انتخاب میکنند. بقیه بچهها نیز به عنوان بره پشت سر گوسفند، در حالی که دو دستی از کمر یکدیگر را گرفتهاند،ستونی را تشکیل میدهند. فردی که به عنوان گرگ انتخاب شده است، در مقابل گوسفند میایستد. بازی با خواندن عبارت های زیر و انجام حرکات موزون، به صورت زیر انجام خواهد شد.
برهها: ننه ننه من گرسنمه! (هماهنگ و همصدا)
گوسفند: صدا نکن، گرگ اومده!!! (با حالت هیس)
گرگ: گرگم و بره میبرم! (با دستهای باز)
گوسفند: تا جون دارم نمیذارم! (با زدن دست بر سینه)
گرگ: چنگال من تیزتره! (با پنجه کردن دستها)
گوسفند: دنبهی من لذیذتره! (با لرزاندن دستها)
گرگ: بابام میگه دنبه بیار! (با اشاره به پشت)
گوسفند: دنبه ندم چی میکنی؟ (با دستهای گره کرده)
گرگ: خورد و خمیرت میکنم، دنبه به جونت میکنم!
این پرسش و پاسخ جست و خیز کنان انجام میشود. سپس گرگ حمله را شروع می کند. در این حال گوسفند جان خود و برههایش را در خطر میبیند. دستهایش را به شکل صلیب باز میکند و با حرکت به چپ و راست که عنوان دفاع را دارد. بدون اینکه گرگ را بگیرد از برههایش محافظت میکند و میگوید: خونه خاله کدوم وره؟
و همچنین تمامی برهها با حفظ ستون و به تبعیت از گوسفند به این سو و آن سو می روند جواب میدهند: خونه خاله از این وره، از این وره و از اون وره … از اون وره …
گرگ همچنان سعی در گرفتن دستکم یکی از برهها دارد و مشخص است برهای که تنبلی کند و از ستون خارج شود، با لمس دست گرگ، به دام میافتد و اسیر میشود و به یک گوشه خارج از بازی میرود.
دوباره این بازی شاد تولد با عبارت: ننه من گرسنمه شروع و تا اسیر شدن یکی از برهها ادامه می یابد و همین طور بازی تکرار میشود تا تمامی برهها اسیر شوند و یک دور بازی تمام شود، در دور بعدی جای و نقش گرگ و گوسفند عوض میشود.
برای انجام این بازی شاد تولد تعدادی لیوان تهیه کنید و روی یک میز بگذارید. حداقل چهار لیوان برای این بازی لازم است. بچهها را جلوی میز بنشانید. یک سکه را زیر یکی از لیوانها بگذارید و شروع به جابجا کردن لیوانها کنید به طوری که بچهها متوجه نشوند سکه زیر کدام لیوان است. این کار را بسته به سن بچهها با سرعت کم و زیاد انجام دهید. اما سعی کنید با سرعتی بازی کنید که آنها بتوانند حدس بزنند. در هر مرحله از یک یا دو نفر محل سکه را بپرسید و این کار را تا پرسش از تمام بچهها ادامه دهید. در ادامه از تک تک بچهها بخواهید که به پشت میز بیایند و کار شما را تکرار کنند.
این بازی شاد تولد بسیار سرگرم کننده است و موجب تقویت حافظه و افزایش دقت کودکان خواهد شد. برای انجام این بازی شاد تولد لازم است گروهی چند نفره حدود پنج تا ده نفر حضور داشته باشند. یک نفر از بزرگترها یکی از بچهها را به حالت سجده میخواباند و از او میخواهد که چشمانش را ببندد. در ادامه دست یکی از بچهها را بالا میبرد و در حالی که آرام آرام به پشت او می زند، این شعر را می خواند:
تاپ تاپ خمیر شیشه پر پنیر دست کی بالا؟
در این موقع کودکی که چشمانش را بسته است باید نام کسی که دستش بالاست را حدس بزند. اگر حدس او درست باشد، یک امتیاز می گیرد و شخصی که دستش بالا برده شده بود، باید جای او را بگیرد و اگر اشتباه بگوید، یک امتیاز منفی میگیرد و باید خودش بازی را تکرار کند. این بازی هم چنان ادامه دارد تا زمانی که بازیکن درست حدس بزند و در پایان، امتیاز شماری میکنند و امتیاز هر کس بیشتر بود، برنده است.
هدف از این بازی شاد تولد تقویت سرعت عمل، دقت و کنجکاوی، تقویت حواس و تمرکز و لذت و هیجان بچهها است. در این بازی که محدودیت چندانی برای نفرات وجود ندارد (معمولا تعداد اعضای آن بین ۳ تا ۱۰ نفر است)، بچه ها به شکل دایرهای روی زمین مینشینند. یکی از بچهها نقش گرگ را خواهد داشت و اطراف دایره، پشت سر دیگران میچرخد. گرگ بدون اینکه دیگران بفهمند و بدون سروصدا، دستمالی را که در دست دارد، پشت سر یکی از بچه ها میاندازد. آن ها باید حواس شان را جمع کنند و او را زیر نظر داشته باشند تا اگر دستمال را پشت سرشان انداخت، متوجه شوند. نفری که گرگ دستمال را پشتش میاندازد، باید آن را بردارد و دنبال گرگ بدود، اگر او را بگیرد، برنده میشود و نفر اول در جای او مینشیند. در حال تعقیب و گریز گرگ، بچهها با هلهله و هیجان دوستشان را تشویق میکنند که گرگ را بگیرد. حالا برنده جای گرگ را میگیرد و دور دایره میچرخد و دستمال را پشت یکی از بچه های دیگر میاندازد. اگر کودکی که دستمال پشتش انداخته شده، نفهمد و بازیکن یک دور بچرخد، بچهها با هم میخوانند:
تخممرغ گندیده …. یکی ز ما رنجیده
و کسی که نفهمیده دستمال را پشت سر او انداخته اند، باید در وسط دایره بنشیند. این بازی در گذشته یکی از سرگرمیهای کودکان بود و جای اسباببازیهای متنوع امروزی را میگرفت.
در این بازی شاد تولد بچهها روی زمین مینشینند و پاهایشان را دراز میکنند. سپس یکی از بچهها یا همگی شعر زیر را میخوانند و با هر کلمه از شعر، دست روی یک پا میرود. پایی که شعر روی آن به انتها برسد، از بازی خارج میشود و مجددا شعر از اول خوانده میشود. این کار تا جایی ادامه پیدا میکند که یک پا در بازی باقی بماند و آن شخص برنده بازی است. شعر اتل متل توتوله به این صورت است:
اتل متل توتوله…
گاو حسن چه جوره…
نه شیر داره نه پستون…
شیرشو بردن هندستون…
یک زن کردی بستون…
اسمشو بزار عم قزی…
دور کلاش قرمزی…
هاچین و واچین…
یه … پا … تو … ورچین…
در این بازی محدودیت نفرات وجود ندارد. برای انجام این بازی شاد تولد بچهها به دو گروه تقسیم بندی میشوند. یکی از تیمها طراح معما و دیگری حدس زننده و بازیگر پانتومیم میباشد. ابتدا تیم اول (طراح معما) با هم مشورت میکنند و یک موضوع را به عنوان معما مشخص مینمایند. سپس یک نفر از تیم دوم (حدس زننده) داوطلب خواهد شد و اعضای تیم اول، معما را در گوش او به آهستگی می گویند. سپس فرد داوطلب رو به تیم خود، معما را به صورت پانتیومیم ارائه می کند. او بایستی سعی کند با زبان ایما و اشاره منظور خود را به هم تیمیهایش برساند تا آن ها بتوانند موضوع را حدس بزنند. میتوان برای این بازی مدت زمانی برای حدس معما تعیین کرد و تیمی که در زمان کوتاهتری موفق به تشخیص موضوع شود، برنده است.
برای انجام این بازی بچهها حلقهای به شکل دایره یا مستطیل ایجاد میکنند. در ابتدا یکی از بچهها به عنوان خرس وسط انتخاب میشود. سایر بچه ها بایستی توپ را بین همدیگر با دست پرتاب کنند به طوری که خرس وسط نتواند آن را بگیرد. کسی که موفق نشود توپ را به نفر دیگر برساند و خرس آن را بگیرد، از جای خود بلند شده و جای خرس وسط را خواهد گرفت. این بازی بسیار پر هیجان است و می تواند بچه ها را برای دقایق طولانی سرگرم نماید.
ابتدا دو نفر از بچه ها که جثه بزرگتری دارند به عنوان سرگروه و دیگری به عنوان عمو زنجیرباف انتخاب می شوند. این دو نفر به دو سررشته و زنجیری که سایر بازیکنان با قلاب کردن دستهای یکدیگر درست کردهاند پیوسته و دایرهوار کمانی را تشکیل میدهند. ابتدا سرگروه، عمو زنجیرباف را مورد خطاب قرار داده و سؤال و جوابهایی را به صورت شعر می خواند و سایر بچه ها نیز سرگروه را همراهی میکنند.
عموزنجیرباف…! بله…؟
زنجیر منو بافتی…؟ بله…!
پشت کوه انداختی…؟ بله…!
بابا اومده…! چی چی آورده…؟
نخود و کشمش…! بخور و بیا…!
با صدای چی…؟! با صدای گربه…! میو، میو، میو…
تا عمو زنجیرباف نام حیوانی را بر زبان آورد، سرگروه همراه با سایر بازیکنان، صدای حیوان مورد نظر را درآورده و به راه میافتند و از زیر دستهای به هم داده عمو زنجیرباف و نفر دوم میگذرند، به جز همان نفر دوم که به صورت کت بسته، پشت به بچهها قرار میگیرد. سرگروه دوباره شعر را شروع میکند و عمو زنجیرباف با نام حیوانی آن را تمام میکند و آنها از زیر دست به هم داده نفری که کت بسته پشت به بچهها ایستاده و نفر سوم عبور میکنند. در نتیجه نفر سوم نیز دستهایش پیچ خورده و پشت به بچهها قرار میگیرد. این بازی را تا جایی انجام میدهند که همه بچهها غیر از سرگروه و عمو زنجیرباف، کت بسته و پشت و رو شوند و یا به عبارتی زنجیر شوند! در اینجا سرگروه و عمو زنجیرباف گفتگو میکنند:
عموزنجیرباف…! بله…؟
زنجیر منو بافتی…؟ بافته شد…!
محکمه یا که شُله…؟ بکش و ببین!
حال سرگروه از یک طرف و عمو زنجیرباف از طرف دیگر، با کشیدن بچهها سعی میکنند که زنجیر را پاره کنند اما بچهها با محکم گرفتن دستهای یکدیگر مقاومت میکنند… تا اینکه بالاخره زنجیر از یک جایی پاره میشود. دو بازیکن که دستهایشان از یکدیگر باز شده جریمه میشوند و بایستی هر کاری که از سوی سایر بازیکنان به آنها محول میشود، انجام دهند.
در این بازی یکی از بچهها به عنوان گرگ انتخاب میشود و در یک محل مناسب به طوری که سایر بچه ها را نبیند، میایستد و چشمهایش را میبندد. سپس از ۱ تا ۱۰ می شمارد و لازم است سایر بچه ها در طی این زمان، در محل مناسبی مخفی شوند. پس از پایان شمارش، گرگ چشمهایش را باز میکند و به دنبال بچه ها خواهد گشت.
در صورتی که گرگ هر یک از بچه ها را ببیند باید نام او را بلند صدا کند و با اعلام محل پنهان شدن او، سریعا به محل چشم گذاشتن خود بازگردد و کلمه سُک سُک را به زبان آورد. در این حالت فردی که نامش برده شده است، باید از محل خود بیرون بیاید. اگر گرگ نام شرکت کننده یا محل پنهان شدن را اشتباه بگوید، آن فرد نباید بیرون بیاید و میتواند به بازی ادامه دهد. هر گاه گرگ آنقدر از محل چشم گذاشتنش دور شد، یکی از افراد مخفی شده خود را به محل چشم گذاشتن گرگ می رساند و کلمه سُک سُک را به زبان می آورد. در این لحظه تمام افرادی که گرگ قبل از آن ها پیدا کرده بود، آزاد میشوند و نفر بعدی که گرگ پیدا کند، در مرحله بعد گرگ خواهد بود.