09162426412
    Filters
    تنظیمات
    جستجو

    نگاهی به روز ولنتاین و تاریخچه آن

    سه شنبه, 19 دی 1402

    ولنتاین از کجا آمده است؟

    درباره منشاء ولنتاین اختلاف نظرهایی وجود دارد و گاهی اوقات مرز میان افسانه و تاریخ از بین می‌رود. آن‌گونه که می‌دانیم مسیحیان امپراطوری رم در قرن سوم میلادی، تحت تعقیب و آزار حاکمان بت‌پرست قرار می‌گرفتند و جان‌شان در خطر بود. ۱۴ فوریه سالروز به قتل رساندن کشیشی به نام والنتین است. امپراطور کلادیوس دوم بنابر قول مشهور، مخالف ازدواج جوانان بوده و باور داشته که سربازان مجرد، مناسب‌تر از سربازان متاهل برای جنگ هستند. کشیش والنتین، که چنین حکمی از جانب امپراطوری رم را نادرست می‌دانست؛ مخفیانه میان زن و مردان مسیحی جوان، پیوند زناشویی برقرار می‌کرد. کشیش والنتین در سال ۲۶۹ میلادی به دستور امپراطور رم، گردن زده شد. اما مسیحیان نام و یاد او را زنده نگه‌داشتند. کلیسای کاتولیک اعتقاد دارد که تعداد کشیش‌هایی که والنتین نامیده شده‌اند بیش از یک نفر هستند. اما مشخص است که کشیش والنتین به مسیحیان اولیه کمک می‌کرده و آن‌ها پناه می‌داده به همین خاطر جانش را از دست داده است.

    دو قرن پس از جان باختن کشیش والنتین، پاپ ژلازیوس یکم، ۱۴ فوریه را روز ولنتاین نامگذاری کرد و کشیش والنتین به عنوان قدیس حامی عاشقان در کلیسای کاتولیک مورد ستایش قرار گرفت. برخی اعتقاد دارند که حرکت پاپ تلاشی برای مسیحی‌سازی یک سنت مشرکانه به نام لوپرکالیا( جشن باروری) بوده است. لازم به توجه است که پاپ پس از ممنوع کردن لوپرکالیا، روز ولنتاین را در تقویم مسیحی ثبت کرد.

    جشن سپندارمذگان و نسبت آن با روز ولنتاین

    در تقویم باستانی ایرانیان، ۵ اسفندماه  یا ۲۹ بهمن، روز عشاق یا جشن سپندارمذگان به حساب می‌آید. سپندارمزد را نماد باروری نیز به حساب می‌آورند؛ به گفته ابوریحان بیرونی، اسپندارمذ ایزد پشتیبان زنان وفادار بوده است. در این روز همانند ولنتاین، مردان به همسران خود هدیه می‌دانند. با توجه به نزدیکی تقویمی روز ولنتاین و جشن سپندارمذگان، احتمال وجود ریشه مشترک میان این دو مراسم را بیشتر می‌کند.

    جشن گرفتن ولنتاین در ایران و جهان

    تحت تاثیر گسترش ارتباطات و پدیده “جهانی شدن” هنجارهای اجتماعی جهان غرب به سایر جهان نیز تسری پیدا کرده است. در اکثر کشورهای جهان هدیه دادن گل امر مرسومی به حساب می‌آید. دادن هدایایی نظیر شکلات و کارت پوستال نیز متداول است. با این حال در بعضی از کشورها تلاش می‌شود که روز ولنتاین محدود شود. دلایل و انگیزه‌های این محدودیت‌ها متفاوت اند.

    نسبت مارکتینگ و روز ولنتاین

    به نظر می‌آید که شرکت‌ها در گسترش ایده روز ولنتاین، نقش قابل توجهی ایفا کرده‌اند؛ بخش زیادی از فروش صنعت‌های مختلف، وابسته به کمپین‌ها است؛ روز عشاق نیز با توجه به آن‌که تعداد فراوانی از اعضای جامعه را درگیر خود می‌کند؛ بستر مناسبی برای سودآور شدن کمپین‌ها است.

    عده‌ای باور دارند که تاثیر شرکت‌ها بر ولنتاین باعث ترویج “مصرف‌گرایی” شده و چپ‌گرایان ولنتاین را جشنی برای سرمایه‌داری، به حساب می‌آورند. بدون تردید محبت و ابراز علاقه، نیازمند هدیه دادن گل ،کارت‌پستال یا شکلات آن‌هم در روزی خاص نیست. با این‌حال برگزاری روز ولنتاین و سنت هدیه دادن، به اقتصاد محلی کمک می‌کند. به طور کلی نمی‌توان در رابطه با پدیده‌های اجتماعی، نگاهی تماما مثبت یا منفی داشت. با این وجود برخی از مسلمانان و ملی‌گرایان هندو با توجه به ریشه‌های مسیحی این سنت، نگاه مثبتی به ولنتاین ندارند. اما سوال اساسی آن‌جاست که آیا می‌توان بزرگداشت معشوق را منحصر به مذهب خاصی دانست؟

    در ادامه قصد داریم  به معرفی کتاب‌هایی بپردازیم که می‌توانیم به عنوان کادوی  روز ولنتاین به دیگران هدیه کنیم.

    همه چیز درباره‌ی عشق

    عشق تقدیر حقیقی ماست. ما معنای زندگی را نه به تنهایی که با دیگری درک می‌کنیم.”
    عشق موضوعی است که ذهن همه ما را به خود مشغول می‌کند؛ برای همین دانستن درباره عشق، برای ما اهمیت فراوانی دارد؛ کتاب همه چیز درباره عشق، اثربل هوکس، تلاش می‌کند که با نگاهی نو و از منظر روان‌شناختی، جنسیتی و جامعه‌شناختی به این پدیده انسانی بپردازد.

    در کتاب همه چیز درباره عشق، از اصطلاحات پیچیده، سخت و تخصصی خبری نیست و با زبانی ساده، لطیف و قابل فهم نوشته شده است. به همین خاطر مناسب همه انسان‌ها با هر سن و جنسیت است.

    کتاب همه چیز درباره عشق، از سیزده بخش مجزا ولی مرتبط تشکیل شده است که به نسبت عشق با شفافیت، عدالت، صداقت، تعهد؛ معنویت و..می‌پردازد و درباره تاثیر عشق بر اجتماع ،منافع مشترک  و عشق الهی نیز سخنی برای گفتن دارد.

    ” از بین رفتن طمع و نفرت، زمینه‌ساز آزادی است. آزادی همان رهایی کامل روح است؛ درک حقیقت با چنان قدرتی که هیچ راه فراری از آن نیست.”

    چرا عاشق می شویم؟

    مغز ساختار عجیب وپیچیده‌ای دارد. هلن فیشر و همکارانش با اسکن مغز افراد عاشق (نوروفیدبک) به مقایسه مغز آن‌ها با بقیه مردم پرداخته‌اند؛ در کتاب چزا عاشق می‌شویم؛ تلاش شده که با رویکردی علمی به مسئله عشق، پاسخی به سوال‌های مربوط به آن، پیدا شود.

    نه تنها تغییرات پایداری در مغز افراد عاشق در مقایسه با دیگران، مشاهده می‌شود؛ بلکه جریان خون در در مغز افراد تغییر قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. در چرا عاشق می‌شویم راجع به پیشینه عشق، انواع تعاریف آن و تغییرش در طول زمان، مطالب جالبی می‌خوانیم.

    به طور کلی هلن فیشر، عشق را نه یک انتخاب که مرحله‌ای  از تکامل و رشد فردی می‌داند؛ با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم که عشق نه تنها یک احساس، بلکه محرکی قوی مانند تشنگی یا گرسنگی است. هلن فیشر عشق را صرفا حسی متاثر از غریزه جنسی و شهوت نمی‌داند؛ بلکه میل انسان به آرامش، همزیستی، صمیمیت، همدلی و امنیت را به عنوان عوامل وجود و تداوم عشق محسوب کرده و به حساب می‌آورد.

    با خواندن چرا عاشق می‌شویم خیلی از رفتارهایی که از عاشقان سر می‌زند یا مثل تعهد و خیانت که به عشق مربوط هستند؛ نسبت به گذشته برایمان قابل درک‌تر‌‌ می‌شود.

    محکم در آغوشم بگیر

    ما به جای ایجاد عشقی کامل، وقت خود را با جست‌وجوی معشوقی کامل هدر می‌دهیم.”
    کتاب محکم در آغوشم بگیر اثر دکتر سو جانسون، خودآموزی برای زندگی عاشقانه زوج‌هاست. دکتر سو جانسون روانشناس و مدیر موسسه زوج و خانواده شهر اتاوا است. کتاب محکم در آغوشم بگیر به ۳ بخش عمده تقسیم می‌شود.

    در بخش اول ماهیت عشق توضیح داده می‌شود و متوجه می‌شویم که چرا با وجود نیت مثبت و پیوند عمیقی که داریم؛ به سوی از دست دادن عشقمان حرکت می‌کنیم. در این بخش به آخرین تحقیقات حول روابط عاشقانه اشاره شده است.

    بخش خودآموز محکم در آغوشم بگیر از این‌جا آغاز می‌شود؛ دکتر سو جانسون در این‌جا ۷ مکالمه‌ای که لحظه‌های مهم و سرنوشت‌ساز یک رابطه را خلق می‌کنند؛ معرفی کرده است. ما می‌توانیم با شناخت این ۷ مکالمه، رابطه خودمان را به بهترین نحو ممکن، مدیریت کنیم.

    قسمت سوم و پایانی کتاب به قدرت عشق و اثرگذاری آن، می‌پردازد؛ عشق می‌تواند درمانگر زخم‌های روحی ما باشد و تحمل ناملایمات زندگی را برایمان ممکن کند.

    کتاب محکم در آغوشم بگیر مناسب همه زوج‌هاست؛ افرادی که در شرف ازدواج اند. زوج‌های تازه ازدواج کرده و  کسانی که چندین سال از آشنایی و ازدواجشان می‌گذرد؛ می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. اگر حس می‌کنید که رابطه شما مقداری سرد و ناهماهنگ شده، کتاب محکم در آغوشم بگیر می‌تواند کمک‌کننده خوبی برای بهبود رابطه شما باشد.

    نظر خود را درج نمایید